جمعه ۳۰ شهریور ۰۳

برج خنك كننده چيست؟

اطلاعات عمومي

۱۸ بازديد

 

برج خنك كننده (Cooling Tower) يك دستگاه صنعتي است كه به منظور خنك كردن آب استفاده مي‌شود. اين دستگاه عمدتا در سيستم‌هاي تهويه مطبوع، صنايع شيميايي، پالايشگاه‌ها، نيروگاه‌ها، صنايع غذايي و ساير صنايع استفاده مي‌شود.

 

انواع برج خنك كننده

 

1-برج خنك كننده باز: در اين نوع برج خنك كننده، آب گرم براي خنك شدن، به صورت مستقيم با هوا در ارتباط است و حرارت را به هوا منتقل مي‌كند.

2-برج خنك كننده بسته: در اين نوع برج خنك كننده، آب گرم در يك مبدل حرارتي خنك شده و حرارت آن را به هوا منتقل مي‌كند، به‌گونه‌اي كه آب با هوا در تماس نيست.

3-برج خنك كننده اجباري: در اين نوع برج خنك كننده، اجباري از پيمانكاري استفاده مي‌شود تا بتوان هوا را از بالا به پايين جريان داد و همچنين دو دسته فن در اين برج قرار داده مي‌شود تا هوا به مركز جذب گرماي برج منتقل شود.

4-برج خنك كننده غيراجباري: در اين نوع برج خنك كننده، هوا به صورت طبيعي و بدون نياز به فن، از زير برج وارد شده و از روي لوله‌هاي آب گرم عبور مي‌كند و حرارت را جذب مي‌كند.

 

نحوه عملكرد كولينگ تاور چگونه است؟

 

عملكرد كولينگ تاور به اين صورت است كه آب گرم از يك سمت به برج خنك كننده وارد مي‌شود و از روي شبكه‌هاي فلزي در داخل برج عبور مي‌كند.هوا با دماي پايين‌تر وارد برج خنك كننده مي‌شود و از طريق فن‌هاي نصب شده در بالاي برج، به سمت شبكه‌هاي فلزي هدايت مي‌شود. هواي سرد به اين شبكه‌ها برخورد كرده و در طول آن، گرماي آب را به خود مي‌گيرد. سپس هواي گرم به سمت بالاي برج بلند شده و به هوا رها مي‌شود با اين كار، حرارتي كه در آب وجود داشته، به هوا منتقل مي‌شود و آب خنك شده و به سمت سيستم‌هاي تهويه مطبوع، صنايع يا مصارف ديگر هدايت مي‌شود. اين روند به صورت مداوم تكرار مي‌شود و حرارت آب كه از سمت ديگر به برج وارد شده، خنك شده و به سمت سيستم‌هاي مورد نياز هدايت مي‌شود.

 

 

 

سيستم خنك كننده چيست؟ 

 

سيستم خنك كننده (Cooling System) سيستمي است كه براي حفظ دماي مناسب در دستگاه‌ها، تجهيزات و سيستم‌هاي مختلف مانند خودروها، كامپيوترها، صنايع و... استفاده مي‌شود. اين سيستم‌ها با استفاده از روش‌هاي مختلفي مانند تبادل حرارت، خنك كردن، تبخير و... از دستگاه يا سيستمي كه قرار است حرارت آن به حداكثر برسد، حرارت را برداشته و آن را به محيط اطراف منتقل مي‌كنند.

در سيستم خنك كننده، معمولاً از يك ماده خنك‌كننده مثل آب، گليكول، هوا و... استفاده مي‌شود. اين ماده خنك‌كننده به دستگاه يا سيستمي كه حرارت آن به حداكثر رسيده است، منتقل شده و پس از انجام تبادل حرارت و خنك شدن، به سمت محيط اطراف هدايت مي‌شود. در برخي سيستم‌ها، همچنين از فن‌ها براي گرفتن هواي خنك به كمك هواي محيط استفاده مي‌شود.

سيستم خنك كننده در بسياري از دستگاه‌هاي الكترونيكي و نيز خودروها بسيار حائز اهميت است. به عنوان مثال، در خودروها، سيستم خنك كننده براي جلوگيري از افزايش دماي موتور و خرابي آن استفاده مي‌شود. در كامپيوترها نيز، سيستم خنك كننده براي جلوگيري از افزايش دماي پردازنده و ساير قطعات الكترونيكي كه مي‌تواند باعث خرابي دستگاه شود، استفاده مي‌شود.

 

 

انواع سيستم خنك كننده

 

1- سيستم خنك كننده آبي در اين سيستم، آب به كمك يك پمپ در داخل دستگاه يا سيستم گردش داده مي‌شود و از طريق يك برج خنك كننده، حرارت به محيط اطراف منتقل مي‌شود.

2- سيستم خنك كننده هوايي در اين سيستم، از فن‌هايي براي جريان دادن هوا در دستگاه يا سيستم استفاده مي‌شود. اين فن‌ها براي تبديل حرارتي به جريان هواي خنك استفاده مي‌شوند.

3- سيستم خنك كننده پرتابل اين سيستم ها معمولاً براي خنك كردن دستگاه هايي مانند لپ تاپ ها، كامپيوترهاي شخصي و ساير تجهيزات الكترونيكي استفاده مي‌شوند. اين سيستم‌ها از فن‌ها و همچنين مواد خنك‌كننده مثل برفك و آب استفاده مي‌كنند.

 4- سيستم خنك كننده جذبي در اين سيستم، براي خنك كردن هوا از تبخير آب استفاده مي‌شود. در اين سيستم، جريان هواي گرم براي تبخير آب در داخل سيستم استفاده مي‌شود و سپس هواي خنك تشكيل شده، به دستگاه يا سيستم منتقل مي‌شود.

5-سيستم خنك كننده اشعه ايكس اين سيستم‌ها براي خنك كردن دستگاه‌هايي مانند تجهيزات پزشكي كه براي توليد اشعه ايكس استفاده مي‌شوند، طراحي شده‌اند. در اين سيستم، از يك چيلر خنك كننده براي جذب حرارت استفاده مي‌شود. اين چيلرها شامل دو بخش اصلي هستند: بخشي كه آب خنك شده در آن جريان دارد و بخشي كه براي تبخير آب استفاده مي‌شود. آب خنك شده در بخش اول به دستگاه يا سيستم ارسال مي‌شود و پس از جذب حرارت، به بخش دوم براي تبخير فرستاده مي‌شود. هواي خنك تشكيل شده به دستگاه يا سيستم منتقل مي‌شود تا دماي آن را كاهش دهد. سيستم خنك كننده اشعه ايكس بايد به گونه‌اي طراحي شده باشد كه آن‌ها هميشه در دماي ثابت و مناسبي باشند تا توليد اشعه ايكس در سطح دقيقي صورت گيرد.

 

براي خريد كولينگ تاور و سيستم خنك كننده مي‌توانيد به فروشگاه‌هاي مختلفي مراجعه كنيد. اين فروشگاه‌ها ممكن است شامل فروشگاه‌هاي آنلاين (سايت نيازمنديهاي ايران تجارت) و فروشگاه‌هاي فيزيكي باشند. همچنين، مي‌توانيد از طريق شركت‌هاي توليد كننده مستقيماً با آن‌ها تماس بگيريد و از آن‌ها اطلاعات بيشتري در مورد محصولات و قيمت‌ها دريافت كنيد. قبل از خريد، بهتر است مدل‌ها و ويژگي‌هاي مختلف را بررسي كنيد تا بتوانيد بهترين گزينه را انتخاب كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد